Het belang van blogs

‘Bloggen is onzinnig veel werk!’

Toegegeven, bloggen is een hoop werk, tenminste als je het goed wilt doen. Dus als je daar geen zin in hebt, als schrijven je eigenlijk niet ligt, dan kan je het maar beter laten. Toch? Urenlang ploeteren op een verhaal dat nauwelijks een paar likes oplevert…
Als je het daarmee eens bent, kun je maar beter even doorlezen! Want uit onderzoek blijkt dat door regelmatig een goed blog te publiceren, je maar liefst 50 procent meer bezoekers op je website trekt. Cijfers maken bovendien duidelijk dat bloggen niet alleen interessant is voor bedrijven die rechtstreeks met consumenten werken. Ook voor bedrijven in het B2B-segment is er veel voordeel mee te behalen.

Informatieve blogs

Ze zijn dan ook niet meer weg te denken, de talloze nieuwe blogposts die dagelijks de ronde doen op het internet. Ze lijken het antwoord op een onstilbare honger naar nieuws en nieuwtjes, die er vervolgens bij de lezer ingaan als zoete koek. Maar waarom is die vorm van communicatie nou eigenlijk zo populair? Het antwoord is simpel: blogs worden als informatief en onafhankelijk gezien, niet als commerciële boodschap. En dus worden ze gretig gelezen!

Effectieve marketing

Bloggen is één van de meest effectieve vormen van marketing die ik ken. Een uiterst slimme manier om je bedrijf op de kaart te zetten. Dat maakt bloggen een essentieel onderdeel van jouw businessexposure. Niet alleen vanwege de specifieke informatie op jouw vakgebied, maar ook omdat het delen van verhalen je bedrijf een gezicht geeft. Daarmee vergroot je je online zichtbaarheid, maar daarnaast is het ook een perfecte manier om aan vertrouwen en loyaliteit te bouwen met je (potentiële) klant. Bezoekers, die online op zoek zijn naar jouw producten of diensten.

Het belang van goede content

Het in 2006 opgerichte platform HubSpot is marktleider op het gebied van inbound marketing. Dit bedrijf constateerde een onmiskenbare verandering in de resultaten van advertising door de komst van internet. Opdringerige advertenties en andere media scoren niet meer zoals voorheen. Een groot onderzoek naar het effect van bloggen toonde juist het belang van goede content aan, informatie waaraan jouw doelgroep echt behoefte heeft. Door over interessante onderwerpen te bloggen, scoor je dus op meerdere fronten. Het levert je niet alleen meer bezoekers op je website op, maar de lezer ziet je tevens als een expert in jouw vakgebied.

 De cijfers tonen het aan

Met die wetenschap kijk je wellicht toch anders naar het zwoegen op een goed artikel. Want regelmatig een blog publiceren (ca. 3x per week) levert maar liefst 5x zoveel bezoekers op. En al bij één of twee keer bloggen per maand scoor je al tot 70% meer leads! Dat zijn cijfers om even bij stil te staan! Het zorgt namelijk niet alleen voor meer traffic, het werkt ook in je voordeel bij de ranking in zoekmachines als Google. Platforms die direct op nieuwe, waardevolle content reageren. Dus ga voor blogs die je lezer nieuwsgierig maken, om de inhoud daarna met zoveel mogelijk mensen te delen. Dát maakt jouw inspanningen meer dan de moeite waard!

Tips voor een goedgeschreven blog

Oké, de voordelen zijn nu wel duidelijk. Maar hoe doe je dat? Goed bloggen? Inderdaad, de inhoud van zo’n blog moet wel iets te bieden hebben voor je bezoeker. Zodat hij doorleest, en liefst ook reageert op je call-to-action aan het einde van je stuk. Maar hoe? Om te beginnen kies je een actueel onderwerp in jouw branche. Dat dwingt je om de ontwikkelingen minutieus te volgen, zodat je elk nieuwtje of wetenswaardigheid meteen kunt inzetten. Liefst met een intrigerende kopregel natuurlijk, want dat is dé trigger om door te klikken naar jouw artikel. En als je daar een opvallend beeld bij zet, ben je al halverwege!

Een prettige schrijfstijl

Er zijn echter een paar dingen waar je aan moet denken voor je in de pen klimt. Zoals je schrijfstijl. Zorg dat je makkelijk leesbaar schrijft, zoals je het verhaal ook zou vertellen. Geen ellenlange zinnen of moeilijk jargon. Maak de dingen niet ingewikkelder dan nodig, en hou je er rekening mee dat je lezer vanaf een beeldscherm leest. Vaak zelfs gewoon vanaf een mobiele telefoon.

En een duidelijke structuur

Daarnaast is ook de structuur van je artikel een belangrijk item. Korte alinea’s en duidelijke tussenkopjes geven de lezer de kans je verhaal vooraf te scannen. Laat meteen in het begin weten waar het artikel over gaat. En bedenk dat het de lezer niet om jouw product gaat, maar dat hij geïnteresseerd is in nieuws of problemen die er leven. En wat daarover geschreven wordt. Door je lezer de mogelijkheid te bieden om op je blog te reageren, laat je zien dat je verhaal interactief is, en dat er daadwerkelijk mensen van vlees en bloed achter de naam van het bedrijf schuilgaan.

Gebruik slimme sleutelwoorden

Een goede blogpost schrijf je weliswaar voor je bezoeker, maar het draait er natuurlijk om dat je verhaal ook echt gevonden en gelezen wordt. Door de SEO-richtlijnen te volgen, bijvoorbeeld door gerichte sleutelwoorden te gebruiken, word jouw artikel beter gevonden door Google. Dat levert je een hoge search engine ranking op. En hoe hoger jouw blogpost wordt geplaatst, des te meer traffic je genereert.

Nieuws of een interessant item

Het is fantastisch als je in elke blog weer iets nieuws weet te melden. Maar soms is er gewoon geen nieuws. Dan moet je er noodgedwongen voor kiezen om bekende items gewoon eens vanuit een andere invalshoek te bekijken. Door jouw visie te delen ga ja als het ware in gesprek met je lezer, die zich daardoor meer betrokken voelt. Een paar interessante wetenswaardigheden, actuele cijfers uit de branche of een leuke anekdote bieden je lezer meerwaarde. Zo maak je van een bekend verhaal toch een origineel artikel.

Call-to-action

Bij het schrijven heb je natuurlijk een duidelijk doel voor ogen, al is jouw product overdadig aanprijzen niet de beste techniek om interesse te wekken. Dat bereik je wel door jouw visie en kennis te delen met je doelgroep. Maar… vergeet niet te scoren! Het zou echt een misser zijn als je dankzij jouw fantastische blog ineens een gigantische stijging aan bezoekers op je website hebt, terwijl je er dan niks mee doet! Dus zorg voor een duidelijke call-to-action! Plaats een pop-up, een knop of link, waarin je de bezoeker de weg wijst! Daarmee verzilver je al je harde werk.

Een succesvolle blog

Schrijven is op zich geen exclusief talent van schrijvers, maar het vergt wel oefening. En doorzetten. Je moet gewoon beginnen en er wat tijd in steken. Bovenstaande tips zijn dan ook bedoeld om het schrijven van een blog wat makkelijk te maken. Al blijft het elke keer weer een opgave om een lezenswaardig artikel te creëren. Een stuk dat niet alleen gevonden en gelezen wordt, maar je lezer ook nog tot actie verleidt. Als dat lukt mag je je blog succesvol noemen!

Maar als je nog steeds twijfelt of onzeker bent hoe en waarover je moet schrijven, dan is het een goed idee om die opdracht aan een professional over te laten. Een investering die zeker de moeite waard zal blijken.

Een blog schrijven dat wel scoort? Marida-raketeksten.nl

Plaats een reactie

+ 83 = 90